Wiele osób uważa, że kreatywność to dar, z którym się rodzimy. Albo go mamy, albo nie. Częściowo to prawda, ponieważ są osoby, które mają predyspozycje do bycia kreatywnymi, nie mniej najważniejsze w rozwoju kreatywności jest środowisko, w którym dorastamy. Tu największy wpływ ma np. otwartość opiekunów na pomysły dziecka, przebywanie w otoczeniu osób kreatywnych, otwartych na nowe idee i stymulujących do zadawania wartościowych pytań.
Dzieci mają tą niezwykłą właściwość, że twórcze myślenie to ich chleb powszedni. Kreatywność wpływa intensywnie na kształtowanie procesu myślenia i potrzebę eksplorowania świata, uczenie się siebie, innych i świata. Ponadto, dzieci myślą magicznie, bo nie są jeszcze włożone w ryzy konwenansów społecznych, które sprawiają, że ich kreatywność jest często tępiona np. w szkole, na studiach w późniejszej pracy. Jak więc budować i rozwijać w dziecku kreatywność, aby wyrosło na wartościowego, twórczego i niezależnego człowieka, oto kilka przykładów.